Op Vrijdag 29 Oktober 2004 vond de Zevende Officiële Frietopia Friettocht plaats.

Onze eindbestemming

Verslag

Het plan

Er was in het hele jaar pas één echte friettocht geweest en het werd dus weer eens tijd, zeker omdat het in de herfst wel vaker tijd is voor friet (herstseizoen = frietseizoen namelijk). De afspraak was op 29 oktober om 12:00 op Station Nijmegen. Na veel gedwaal kwamen er in totaal drie mensen opdagen, wat minder was dan gehoopt (we hoopten namelijk op zes tot acht mensen, helaas ijdele hoop). Ook het bellen naar allerlei bevriende mensen mocht niet baten, omdat velen van hen geen vakantie hadden of om andere redenen niet aanwezig konden zijn.

Vervolgens moest de beslissing worden genomen over waar de friettocht naartoe zou gaan, en na enkele voorstellen (de grootste concurrent was een Zuid-Holland tocht) kwamen we uit op Lelystad. Dit was met name een poging ook in Flevoland toch minstens één echte friettent te hebben, de enige friettent in Flevoland tot nu toe was namelijk een frietkraampje op Lowlands. Op de route richting Lelystad ligt ook Almere, en dat was nou net één van de grootste steden zonder vermelding op Frietopia, dus ook daar wilden we heen om een frietje te pakken.

Hilversum

Om 12:50, na bijna een uur gewacht te hebben gingen we met de trein naar Utrecht, een onvermijdelijke bestemming omdat je vanaf daar nu eenmaal overal kunt komen, en dus vast ook in Lelystad. Maar omdat we lang moesten wachten op de eerste directe trein naar Almere, besloten we eerst naar Hilversum te gaan en na daar friet ontbeten te hebben onze reis voort te zetten richting Flevoland. In Hilversum hoefden we gelukkig niet ver te lopen, de eerste snackbar was weliswaar dicht, maar de tweede was wel open en we besloten onze eerste friet van de dag te gaan eten bij Döner King, Hilversum.

Snackbar De Instuif

Lelystad

Terug op het station pakten we de trein naar Weesp, alwaar we overstapten naar Almere en vanaf daar naar Lelystad. In het treinstuk tussen Hilversum en Lelystad kom je door een aantal natuurgebieden, waaronder de Oostvaardersplassen waar niet alleen roofvogels, maar ook een heus edelhert werd gespot. In Lelystad aangekomen (trouwens een enorme blokkendoos) liepen we een beetje rond en in een vrij obscuur steegje zat de GABO, Lelystad, we besloten om hier friet te nuttigen aangezien het de eerste echte friettent was die we tegenkwamen. Hierna liepen we verder door de stad en kochten wat te drinken bij de plaatselijk supermarkt, iets dat overigens vrij veel tijd in beslag nam.

Verder wandelend door het pittoreske oude centrum van Lelystad merkte Kerux op dat het Griekse restaurant gewoon "De Griek" heette en niet "Athene", wat weer afgezaagd zou zijn. Hiervoor vonden we ook een verklaring toen veertig meter verder de bloemist al "Athena" bleek te heten :). In dit winkelcentrumpje vonden we het cafetariaatje De Lekkerbek, Lelystad. Dit was volgens de eigenaar het betere zusje van de GABO en natuurlijk wilden wij dat wel even controleren. We kwamen nog langs Hertog Jan friet waar we helaas niet zijn gaan eten maar toch even een foto van wilden laten zien. En dus na ook hier friet te hebben gegeten was het tijd voor de derde stad van de dag, Almere.

Snackbar GABO.

Almere

In Almere was het eerste wat we tegen kwamen een febo, en het tweede een burger king, niet echt fijn dus. We liepen maar snel door. Het centrum van Almere heeft trouwens veel meer weg van een groot winkelcentrum dan van een stadscentrum, de reden waarom dat zo is is natuurlijk aan iedereen bekend. Almere is net als Lelystad een plaats van het principe: "instant city, just remove water". Na een tijd getwijfeld te hebben en zelfs nog de Blokker (niet de Blokhâk) te hebben doorgespit op zoek naar video's en dvd's gingen we eten op de Grote Markt Grote Markt, Almere. Hierna was het erg donker geworden en waren we allemaal redelijk moe. We gingen daarom ook terug naar huis. Na nog even een sprintje te hebben getrokken zijn we in de trein naar Amsterdam gestapt en aldaar in de trein naar Nijmegen. Dit lijkt misschien om maar de treinverbinding vanaf Almere naar Nijmegen is zodanig onhandig dat via Amsterdam waarschijnlijk nog het snelst was.

Cafetaria de Lekkerbek.

Nijmegen

Weer in Nijmegen aangekomen bleek het ineens hard te regenen wat reden was voor Kafir om de bus naar huis te nemen.

HJ Snacks.

De twee overgebleven friettisten besloten echter om in plaats van door de regen naar huis te gaan fietsen even naar een droge locatie in de stad te lopen, en na enige omzwerving (zoveel mogelijk onder afdakjes) kwamen we terecht bij Samson aangezien we daar Tuborg konden drinken wat ons wel een goed idee leek. Na voor de vorm ook nog een whiskey gedronken te hebben was het tijd voor de traditionele afsluiting van de friettocht, je raadt het al: Messina :).

Zie ook: meer friettochten.