Vandaag was een zomerse zaterdag. Warm en broeierig met continu op de loer liggend onweer. Misschien niet de perfecte dag voor een frietstocht (een friettocht op de fiets dus), maar met een beetje slimme planning zouden we het wel zo gaan regelen dat we tijdens de buien frietjes aan het eten waren en tussen de buien door naar de volgende snackbar zouden fietsten. Het bleek achteraf dat ons dat bijzonder goed gelukt was.

Met ons zessen verzamelden wij ons op Nijmegen CS waarna we via de Snelbinder en Nijmegen-Noord de Lingewaard in fietsten. Ons eerste frietje aten we in bij Eetwinkel Polly in Bemmel, waar met name de presentatie van het bord friet ons versteld deed staan (zie bijbehorende foto). De reis voerde ons verder naar Gendt, waar wij een ijswinkel en ook Cafetaria Flintrop vonden, een weinig opmerkelijk dorpscafetaria. Twee van ons zwaaiden vanwege andere verplichtingen af en gingen terug naar Nijmegen, vier van ons fietsten verder. In Doornenburg bezochten we het kasteel (de lokale friettent was gesloten) waarna we bij Cafetaria Braulio in Angeren onze derde portie aten, niet een onverdeeld succes. Een mooie tocht langs de Linge en de pittoreske Betuwelijn bracht ons in Elst (Overbetuwe). In Elst bezochten we Cafetaria Jonkers waar net een feestje was in verband met het 12,5 jarig bestaan, gefeliciteerd!

Vier porties friet zorgen voor volle magen en dorstige monden en het was tijd om weer naar huis (Nijmegen dus) terug te fietsen. Tenzij je schoonmoeder in Elst woont, dan kan je natuurlijk net zo goed dat laatste stukje saaie fietsroute overslaan. Wel hadden we toen een fiets over, maar gelukkig hadden we iemand in ons midden die daar wel raad mee wist en een kleine negen kilometer met een fiets in zijn hand gefietst heeft (RESPECT!). Friettochten willen nog wel eens in een kroeg eindigen, en deze was daar geen uitzondering op, hoewel ondergetekende toch redelijk vlot weer naar huis gegaan is en precies op dat moment, in de laatste paar minuten naar huis alsnog door een gigantische wolkbreuk geraakt werd en doorweekt thuis aankwam. Maar dat deed niet af aan een gezellige frietstocht, waarin we helaas niet al te bijzondere frietjes op ons pad vonden.

Met de toegenomen digitalisering van de samenleving kijken steeds meer consumenten naar recensiesites op internet voordat ze iets kopen, een vakantie boeken of ergens gaan eten. Dat is een goede ontwikkeling, want het bevordert de concurrentie tussen bedrijven wat op termijn leidt tot betere kwaliteit en service. Toch komt de keerzijde van de medaille langzaam aan het licht. Er zijn namelijk mensen actief die horecagelegenheden chanteren...

Vorig jaar verscheen het nieuws dat Koninklijke Horeca Nederland met vergelijkingssite Iens zou gaan praten over valse recensies. Er waren klachten binnengekomen van ondernemers over gasten die korting vroegen en anders een negatieve recensie zouden gaan schrijven. Gisteren verscheen het nieuws dat een vrouw uit Zwolle na een negatieve beoordeling op de site Thuisbezorgd op een zwarte lijst is gezet. Woordvoerder Jos Prinssen van de Koninklijke Horeca zegt dat steeds meer klanten korting of een gratis kopje koffie eisen door te dreigen met slechte recensies.

Maar let op, dit is strafbaar! Het Nederlandse Wetboek van Strafrecht stelt in Artikel 318 dat "Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie." Wat in de praktijk chantage heet, heet juridisch gezien afdreiging en daar staan fikse straffen op. Frietopia wil zich dan ook ten strengste tegen deze ontwikkeling uitspreken. Hoewel we erkennen dat het lastig te bewijzen is, zullen negatieve recensies die op deze manier tot stand komen verwijderen en gebruikers die zich hier schuldig aan maken van de website verbannen. De volgende keer dat je in een friettent staat en de woorden "voor mij graag gratis mayonaise en een lekker blikje cola, anders zeik ik je af op Frietopia" overweegt, laat het achterwege want voor je het weet zit je vier jaar in de lik te brommen en moet je nog 81.000 Euro boete betalen. Doe het dus niet!

Natuurlijk kan het ook anders. Een Italiaans restaurant in de buurt van San Francisco moedigt zijn klanten aan om negatieve recensies op Yelp te zetten. De eigenaar van Botto Bistro werd zo moe van de praktijken van de Amerikaanse vergelijkingswebsite dat ze iedereen die ze 1 ster geeft op de website van Yelp 25 procent korting geven. Deze tactiek heeft het Toscaanse bistro in California geen winderen gelegd. Internetjurist Arnoud Engelfriet beoordeelt deze actie als hilarisch en legaal.

P.S. De vraag die mij bij het schrijven van dit artikel maar niet losliet is waarom de Zwolse recensente zo graag nog een keer bij De Plantaan wilde bestellen als ze er de eerste keer zo ontzettend ontevreden over was? Zwolle is een behoorlijke stad met toch toch wel meer dan een enkele horecazaak?

De Twitterwereld stond de afgelopen dagen weer even op z'n kop. De discussie was niet bepaald de nieuwste, maar wel relevant voor de snackliefhebber. Zeg je nou friet of patat? Het Meertens Instituut kwam met het kaartje van Jan Stroop uit 1972 (dat we al eens eerder besproken hebben) en op Twitter barstte het los. Het Algemeen Dagblad maakte een selectie van de leukste tweets en wie geen genoeg kan krijgen kan natuurlijk gewoon Twitter afzoeken via #teamfriet (dat uiteraard de leukste grappen en beste argumenten heeft) en #teampatat (dat bestaat uit een stel Noordelingen en Randstadbewoners met een spraakgebrek).

In de regionale nieuwsbladen van afgelopen donderdag stond er ook een stukje (het is nog komkommertijd mensen) waarin ze "ontdekken" dat men in Zwolle patat zegt en in Heerlen friet; een prachtig staaltje onderzoeksjournalistiek! Leuker vind ik zelf drie andere regionale verschillen die nog niet zo uitgemolken zijn, maar helaas niet zo uitgebreid besproken worden.

1) Waar in West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Zeeland het woord patat echt het meest gangbare woord voor aardappel is, zegt men in Noord-Brabant en de beide Limburgs wel aardappel tegen een aardappel, maar friet tegen de lekkerste bereidingswijze. Het woord patat kan daar dus zowel aardappel als friet betekenen.
2) Waar een berenhap beneden de rivieren een krokante snack is, is dat boven de rivieren gehakt met ui (die in Heerlen onder de merknaam "spoetnik" verkocht wordt).
3) Een friet oorlog in Brabant en Limburg is meestal met curry (en frietsaus, pindasaus en uitjes), waar dat boven de rivieren zonder curry is. Opvallend is dat Nijmegen (dat in de friet/patat-discussie stevig bij Zuid-Nederland hoort) hier de kant kiest van Midden- en Noord-Nederland want een frietje oorlog is in Nijmegen zonder curry, wil je namelijk witte, rode en bruine saus over je friet kan je het beste een friet rotzooi bestellen.

Wat zeg jij, friet of patat? Berehap of spoetnik? Friet oorlog of friet rotzooi? Welke regionale snackverschillen en specialiteiten bestaan er nog meer? Frietopia hoort er graag van.