Voor ons zitten Erik en Puck, samen met Andy en Björn de oprichters van de snack welke hard op weg is om de geschiedenisboeken in te gaan: de Frikandel Totaal. Op het moment zijn ze bang dat ze kilo’s aangekomen zijn dankzij alle gratis frikandellen van de afgelopen dagen. Hoe is de snack ontstaan en waarom is het zo’n succes aan het worden?

Het verhaal begint bij het legendarische piratenradiostation Radio Totaal dat in de jaren negentig furore maakte. Inmiddels heeft de zender zich getransformeerd tot een internetradiostation nadat de politie eens de veel te dure apparatuur in beslag had genomen. “We zijn het enige radiostation met een eigen snack”, aldus Erik Wille. Veel uitzendingen hadden een thema: ’s avonds sloeg de honger toe en werden er live eettenten opgebeld met een raar verzoek zoals bijvoorbeeld een milkshake zonder smaak bij de McDonalds.

In één van de uitzendingen kwam het idee naar boven om een eigen snack te bedenken en de slogan was snel bedacht: `Frikandel Totaal: half saté, half speciaal.' Lees verder in de wiki.

Lays heeft al enige tijd een actie lopen waarin je de smaak van een nieuwe soort chips kan uitkiezen. De finalisten zijn Mango Red Chilli, Nr. 66 Babi Pangang en Patatje Joppie. Nu wilde ik natuurlijk zonder deze chips geproefd te hebben meteen op Patatje Joppie stemmen, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Je kan namelijk stemmen met een Hyves-account of met SMS. Aangezien ik geen Hyves-account heb en het ook weer zonde van mijn geld vind om te SMS'en doe ik niet mee aan deze actie. Een gemiste kans, vooral voor Patatje Joppie natuurlijk.

Voor de mensen die desondanks interesse hebben, er is een reclamespotje en stemmen kan via de website. Als je de chips eerst wil proeven voordat je op Patatje Joppie stemt, moet je uiteraard naar de supermarkt.

De oplettende reactie-lezer had het misschien al gezien (en iedereen die de snackkoerier leest natuurlijk), maar de nieuwe Cafetaria top 100 is weer uitgebracht. De winnaar van dit jaar is De Vergulden Erpel in Waalwijk (die bij ons een goede recensie heeft). De volledige ranglijst vind je hier, en een overzicht van de winnaars door de jaren heen hier.

Zoals ieder jaar kun je weer discussiëren over de manier van beoordelen, het accent van de cafetaria top 100 ligt meer op uitstraling en sowieso wordt er meer gekeken vanuit het perspectief van een ondernemer. Nu is daar niet per se iets mis mee, maar dat verklaart in ieder geval gedeeltelijk waarom de lijst bij Frietopia er anders uit ziet. Een andere reden daarvoor is dat ondernemers zich moeten aanmelden om in de cafetaria top 100 terecht te kunnen komen, hierdoor zijn de ranglijsten dus eigenlijk nauwelijks vergelijkbaar.

Kortom, onze felicitaties aan de winnaar(s), maar blijf voor een beetje concurrentie in ranglijstjesland ook vooral recensies schrijven voor Frietopia :)